Publicistický štýl
- je objektívno-subjektívny jazykový štýl
- je to hybridný (zmiešaný) štýl, využíva výrazové
- prostriedky viacerých štýlov – náučného, umeleckého a
- hovorového – v závislosti od použitého útvaru
Komunikačná sféra:
- masové komunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet
Komunikanti:
- adresát (verejnosť)
- autor (redaktor, moderátor a pod.) môže zastupovať názor skupiny ľudí, vyslovovať vlastné stanovisko alebo svoj postoj v texte neuplatňovať
- prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať verejnosť pre určitý názor
Znaky publicistického štýlu:
- písomnosť
- variabilnosť
- monologickosť
- verejnosť
- informatívnosť
- aktualizovanosť
Útvary publicistického štýlu
Spravodajské útvary (spravodajstvo)- správa, riport, interview, oznámenie, komuniké, plagát, referát...
- oznamovacia funkcia, informačný slohový postup
Analytické útvary (publicistika)
– úvodník, komentár, editoriál, glosa, posudok, recenzia, kritika, pamflet, polemika...
– oznamovacia a presvedčovacia funkcia, výkladový slohový postup
Beletristické útvary
– reportáž, črta, stĺpček, fejtón
– estetická funkcia
Bližšie rozpísané žánre
Druhy tlače
Podľa periodicity:denníky (najmenej štyrikrát do týždňa), týždenníky, občasníky, príležitostná tlač (napr. bulletin – vestník, informačná tlačovina) atď.
Podľa obsahu:
univerzálne noviny a časopisy bez zacielenia na konkrétneho čitateľa, spoločensko-politické, literárne, ekonomické, vedecké, programové, rodinné, ženské, mládežnícke, športové, náboženské, inzertné a pod.
Bulvár
má osobitné postavenie (bulvárna publicistika). Prináša informácie s určitou dávkou senzácie. Často sa zameriava viac na súkromie známych osôb ako na významné aktuálne udalosti v spoločnosti.