Publicistický štýl

  • je objektívno-subjektívny jazykový štýl
  • je to hybridný (zmiešaný) štýl, využíva výrazové
  • prostriedky viacerých štýlov – náučného, umeleckého a
  • hovorového – v závislosti od použitého útvaru

Komunikačná sféra:
- masové komunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet

Komunikanti:
  • adresát (verejnosť)
  • autor (redaktor, moderátor a pod.) môže zastupovať názor skupiny ľudí, vyslovovať vlastné stanovisko alebo svoj postoj v texte neuplatňovať
Funkcia:
- prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať verejnosť pre určitý názor

Znaky publicistického štýlu:
  • písomnosť
  • variabilnosť
  • monologickosť
  • verejnosť
  • informatívnosť
  • aktualizovanosť

Útvary publicistického štýlu

Spravodajské útvary (spravodajstvo)
- správa, riport, interview, oznámenie, komuniké, plagát, referát...
- oznamovacia funkcia, informačný slohový postup

Analytické útvary (publicistika)
– úvodník, komentár, editoriál, glosa, posudok, recenzia, kritika, pamflet, polemika...
– oznamovacia a presvedčovacia funkcia, výkladový slohový postup

Beletristické útvary
– reportáž, črta, stĺpček, fejtón
– estetická funkcia

Bližšie rozpísané žánre

Druhy tlače

Podľa periodicity:
denníky (najmenej štyrikrát do týždňa), týždenníky, občasníky, príležitostná tlač (napr. bulletin – vestník, informačná tlačovina) atď.

Podľa obsahu:
univerzálne noviny a časopisy bez zacielenia na konkrétneho čitateľa, spoločensko-politické, literárne, ekonomické, vedecké, programové, rodinné, ženské, mládežnícke, športové, náboženské, inzertné a pod.

Bulvár
má osobitné postavenie (bulvárna publicistika). Prináša informácie s určitou dávkou senzácie. Často sa zameriava viac na súkromie známych osôb ako na významné aktuálne udalosti v spoločnosti.