je písané alebo hovorené odporúčanie tovaru alebo služieb
stretávame sa s ňou najmä v masmédiach
má znaky publicistického štýlu, ale aj hovorového štýlu
musí byť zrozumiteľná pre veľkú skupinu ľudí
je krátka a výstžná
používa hovorové, slangové a nárečové slová, novinársky moderné slová i príležitostné slová
využíva informačný slohový postup (odpovedá na otázky: Čo? Kto? Kedy? Kde?...)
je to nátlakový komunikát
Rada pre reklamu a transmisiu vypracovala Etické zásady reklamnej praxe
často obsahuje pútavé heslo - slogan - býva vtipné a výstižné
Inzerát
veľmi krátky útvar
vyskytuje sa v masmédiach alebo vo verejných pristoroch (vyvesené tabule, výklady...)
využíva prostriedky publicistického (aktuálnosť, módne slová), administratívneho (veľa detailov na malom priestore - skratky, termíny, menné vyjadrovanie)
a hovorového štýlu
o úspechu často rozhoduje titulok
najúspešnejší je ten inzerát, ktorý podáva najviac faktov, je originálny a umiestnený v správnych médiach a v správnom čase
E-mail
kompozične a štylizačne rovnaký ako súkromný list
obsahuje oslavenie
výstižne uvedieme predmet sparávy
zámená píšeme veľkým písmenom
celý text nepíšeme veľkými písmenami (pôsobí to agresívne)
na konci píšeme zdvorilostnú formulku (napr. Teším sa na Teba...)