Moderné útvary hovorového štýlu

  • Reklama
    • je písané alebo hovorené odporúčanie tovaru alebo služieb
    • stretávame sa s ňou najmä v masmédiach
    • má znaky publicistického štýlu, ale aj hovorového štýlu
    • musí byť zrozumiteľná pre veľkú skupinu ľudí
    • je krátka a výstžná
    • používa hovorové, slangové a nárečové slová, novinársky moderné slová i príležitostné slová
    • využíva informačný slohový postup (odpovedá na otázky: Čo? Kto? Kedy? Kde?...)
    • je to nátlakový komunikát
    • Rada pre reklamu a transmisiu vypracovala Etické zásady reklamnej praxe
    • často obsahuje pútavé heslo - slogan - býva vtipné a výstižné
  •  
  • Inzerát
    • veľmi krátky útvar
    • vyskytuje sa v masmédiach alebo vo verejných pristoroch (vyvesené tabule, výklady...)
    • využíva prostriedky publicistického (aktuálnosť, módne slová), administratívneho (veľa detailov na malom priestore - skratky, termíny, menné vyjadrovanie) a hovorového štýlu
    • o úspechu často rozhoduje titulok
    • najúspešnejší je ten inzerát, ktorý podáva najviac faktov, je originálny a umiestnený v správnych médiach a v správnom čase
  •  
  • E-mail
    • kompozične a štylizačne rovnaký ako súkromný list
    • obsahuje oslavenie
    • výstižne uvedieme predmet sparávy
    • zámená píšeme veľkým písmenom
    • celý text nepíšeme veľkými písmenami (pôsobí to agresívne)
    • na konci píšeme zdvorilostnú formulku (napr. Teším sa na Teba...)
    • ukončíme ho menom
  •  
  • SMS
    • krátka textová správa
    • stručné a skaratkovité vyjadrovanie
    • používajú sa emotikony a akronymy
    • dodoržiavame princíp zdvorilosti